0
No products in the cart.

بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی و بی حالی

نیکی فارما
18 خرداد 1400
3دقیقه دقیقه زمان برای مطالعه
امتیاز بدهید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، انجام منظم تمرینات ورزشی و داشتن خواب به مقدار کافی بهترین و ایده‌آل‌ترین روش طبیعی برای داشتن سطح مقبولی از انرژی است. اما مسئله اینجاست که با مشکلاتی که در دنیای ماشینی امروز وجود دارد، همیشه امکان‌پذیر نیست که رعایت همه موارد ذکر شده به سهولت صورت پذیرد. خوشبختانه با پیشرفت علم داروسازی و پزشکی مکمل‌های ویتامین به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند که در افزایش سطوح انرژی و رفع احساس خستگی می‌توانند موثر باشند. آیا بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی و بی حالی را می‌شناسید ؟

آیا همیشه احساس خستگی می کنید ؟

خستگی اگر بر اثر کار زیاد و کمبود استراحت و خواب به وجود آید، کاملا طبیعی است اما برخی از افراد که تعداد آنها کم هم نیست، مدام احساس خستگی و کمبود انرژی دارند. بر اساس آمارها تقریبا حدود یک سوم نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن مدام احساس خواب‌آلودگی و خستگی می‌کنند. خستگی یکی از علائم شایع در برخی از بیماری‌ها است اما در بیشتر موارد علت آن به سبک ناصحیح زندگی برمی‌گردد. در اینجا به بعضی از علل خستگی مدام اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم:

  • مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده
  • عدم داشتن تحرک به مقدار کافی
  • کمبود خواب
  • مصرف غذاهای ناسالم
  • حساسیت‌های غذایی
  • دریافت کالری اندک از مواد خوراکی
  • داشتن الگوی خواب نامناسب و خوابیدن در طول روز به جای شب
  • عدم مصرف پروتئین به مقدار کافی
  • کم‌آبی بدن
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا به جای خوردن غذا
  • داشتن استرس بیش از حد
  • خستگی

در بیشتر موارد با ایجاد تغییر در سبک زندگی می‌توانید به مقابله با خستگی مزمن پرداخته و انرژی لازم را جهت انجام فعالیت‌های روزانه خود به طور طبیعی دریافت نمایید.

معرفی قرص ویتامین برای رفع خستگی

اگر بخواهیم بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی را به شما معرفی کنیم، باید موارد زیر را حتما نام ببریم:

قرص ویتامین B12

در میان ویتامین‌های گروه B ویتامین B12 بیش از بقیه در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. این ویتامین در واقع انرژی را از مواد خوراکی گرفته و برای مصرف سلول‌ها آماده می‌کند. ویتامین ب ۱۲ همچنین عصب‌ها و سلول‌های خونی را سالم نگه داشته و به جلوگیری از کم‌خونی نیز کمک می‌کند. به طور کلی احساس ضعف و خستگی یکی از مهم‌ترین علائم کم‌خونی در بدن به شمار می‌آید. نقش ویتامین ب ۱۲ در رفع خستگی آنقدر زیاد است که در برخی منابع به عنوان ویتامین انرژی از آن نام برده‌اند.

ویتامین B12 به طور طبیعی در انواع پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود. برخی از افراد بیش از بقیه در معرض کمبود ویتامین B12 هستند:

تقریبا ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزرگسالان بالای ۵۰ سال در جذب ویتامین ب۱۲ مشکل دارند زیرا در بدن آنها اسید معده و پروتئین کمتری تولید می‌شود.
از آنجایی‌که ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی یافت می‌شود، گیاه‌خواران و وگان‌ها نیز همواره در معرض کمبود این ویتامین هستند.
اشخاصی که دچار اختلالات دستگاه گوارش مثل بیماری سلیاک هستند نیز ممکن است در توانایی جذب ویتامین ب ۱۲ مشکل داشته باشند.

با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قرص ویتامین B12 می‌تواند سطح انرژی را در افرادی که به مقدار کافی انرژی در بدن خود دارند نیز افزایش دهد.

قرص آهن

آهن ماده معدنی است و نمی‌توان آن را ویتامین دانست اما هنگامی‌که از بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی و بی حالی صحبت می‌کنیم، بد نیست اشاره‌ای نیز به قرص آهن داشته باشیم. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به اندام‌ها و بافت‌های بدن منتقل می‌کند. جهت ساخت هموگلوبین بدن به آهن نیاز مبرم دارد. اگر فردی با کمبود آهن مواجه باشد، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند به طور موثر اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل کنند و به همین دلیل احساس خستگی و ضعف ایجاد می‌شود. کم‌خونی مربوط به فقر آهن به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی، کم‌خونی و یا قرار داشتن در دوران بارداری ممکن است ایجاد شود.

در این موارد استفاده از قرص آهن بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند به جبران این عنصر در بدن و رفع خستگی و کسالت کمک کند. در استفاده از قرص آهن به مقدار مصرف باید حتما توجه ویژه داشته باشید بنابراین بهتر است تحت نظارت پزشک برای مصرف این قرص اقدام نمایید.

قرص ملاتونین

ملاتونین نه ویتامین است و نه ماده معدنی بلکه یک هورمون است که به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود و به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. مصرف قرص ملاتونین یکی از روش‌های ایمن و موثر برای کاهش کم‌خوابی و بی‌خوابی بوده و در نتیجه می‌تواند از خستگی مزمن کاسته و به افزایش انرژی کمک کند. بسیاری از افراد که به سندرم خستگی مزمن مبتلا بوده‌اند با مصرف مکمل ملاتونین توانسته‌اند به بهبود این مشکل کمک کنند. تا آنجا که اطلاعات در دسترس است، مکمل ملاتونین اعتیاد‌آور نیست و به همین دلیل به راحتی می‌توان به آن اعتماد کرد اما در مورد مقدار مصرف باید آگاهانه عمل نمود.

کوکیوتن

CoQ10 که مخفف کوآنزیم Q10 است، به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. همه سلول‌ها حاوی کوآنزیم کیوتن هستند اما این ماده در قلب، کلیه‌ها و کبد بیشترین مقدار را دارد. سلول‌های بدن انسان از کیوتن برای تولید انرژی و محافظت از خود در برابر آسیب اکسیداتیو استفاده می‌کنند. وقتی سطح CoQ10 در بدن کاهش می‌یابد، سلول‌های بدن دیگر نمی‌توانند انرژی مورد نیاز برای رشد و سالم ماندن را تولید کنند و این مسئله منجر به احساس بی‌حالی و خستگی خواهد شد. ماهی، گوشت و انواع آجیل حاوی کوکیوتن هستند اما مقدار این ماده در این خوراکی‌ها آنقدر زیاد نیست که بتواند در افزایش انرژی موثر باشد.

بنابراین اگر شما به دنبال قرص ویتامین برای رفع خستگی هستید می‌توانید از قرص کیوتن نیز استفاده نمایید؛ البته دقت داشته باشید که کیوتن ویتامین نیست. مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهد که مکمل‌های CoQ10 در دوزهای مناسب معمولا بی خطر هستند، ایمن محسوب می‌شوند و در بهبود سطح انرژی می‌توانند موثر واقع شوند.

مکمل کراتین

کراتین به عنوان یک منبع سریع انرژی می‌تواند در بدن عمل نماید. این ماده به طور طبیعی در گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می‌شود. مکمل کراتین محصولی است که بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان از آن جهت افزایش انرژی بهره می‌گیرند تا بتوانند حتی تمرینات شدید ورزشی خود را به خوبی انجام دهند. در یک بررسی مشخص شد که افراد مسنی که از کراتین استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که این ماده را استفاده نمی‌کردند، ۱.۴ کیلوگرم توده عضلانی بدون چربی بیشتری در بدن خود داشتند.

استفاده از اسیدهای آمینه برای افزایش انرژی

بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی را بررسی کردیم. از بعضی اسیدهای آمینه نیز می‌توان برای رفع خستگی و بهبود انرژی استفاده کرد:

ترکیب کافئین با ال تیانین

کافئین برای تقویت انرژی یک ماده کاملا شناخته‌شده است که با مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کاکائویی می‌توان از آن بهره‌مند شد اما بسیاری از افراد به دلیل افزایش تحریک‌پذیری و مشکلات اعصاب مصرف آن را محدود می‌کنند. اما ترکیب L-theanine با کافئین معمولا عوارضی ندارد و بر اساس مطالعات به بهبود حافظه و کاهش خستگی کمک می‌کند. ال تیانین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در چای و برخی از قارچ‌ها یافت شده و در ایجاد آرامش موثر عمل می‌کند.

کافئین بهترین ویتامین برای رفع خستگی

تیروزین

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که مکمل‌های تیروزین به افزایش هوشیاری و سطح انرژی کمک می‌‎کنند و همچنین ممکن است در بهبود حافظه یا رفع بی‌خوابی نیز موثر باشند. تیروزین نوعی اسید آمینه است که به طور طبیعی توسط بدن تولید شده و در مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی نیز یافت می‌شود. تیروزین برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی که مواد شیمیایی انتقال دهنده پیام در مغز شما هستند مهم و ضروری قلمداد می‌شود.

آشواگاندا (جینسینگ هندی)، رودیولا روزا (گیاه ریشه طلایی) و پودر چغندر نیز از جمله موادی هستند که برای رفع بی‌حالی و خستگی و افزایش انرژی می‌توان از آنها بهره گرفت و در برخی از انواع مکمل‌های غذایی نیز یافت می‌شوند.

کلام آخر

بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی و بی‌حالی قرص ویتامین B12 است اما به جز این مکمل، قرص‌ها و مواد خوراکی دیگری نیز برای افزایش انرژی وجود دارد که در این مقاله به توضیح در مورد هر یک از آنها پرداختیم. قابل ذکر است که رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و تمرینات ورزشی منظم بهترین راه برای افزایش انرژی به طور طبیعی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
×

سلام دوست عزیز!

لطفا سوالات خود را جهت خرید دارو اینجا بپرسید جهت مشاوره دارویی در بخش تماس با پیام بگذارید

×
preloader